Al meer dan 100 jaar vervaardigt Wendt & Kühn prachtige, met de hand gemaakte schatten. Steeds opnieuw passend bij de verzameling, die de oprichtsters Grete Wendt en Grete Kühn net als de ontwerpster Olly Wendt hebben achtergelaten met hun artistieke werk.
Heel geleidelijk maar wel met een zekere regelmaat, zullen we de komende jaren uit de prachtige verzameling van Wendt & Kühn echte schatten selecteren, die wij 'Bijzonderheden' hebben genoemd en deze stuk voor stuk en alleen op bestelling vervaardigen. Vooral voor deze producten is het meesterschap en de ambachtelijke bekwaamheid van de ambachtsvrouwen en -mannen in ons atelier vereist.
Ze stond helemaal achteraan op het schap in archief van de verzamelingen gehuld in een zijden doek: een grote, slanke madonna in een rood kleed. Sierlijk, elegant en met een liefdevolle blik op het kindje Jezus in haar arm. Dit was een aangrijpende 'ontdekking’ die ons niet meer losliet. Het duurde echter nog enkele jaren voordat dit uitzonderlijke meesterwerk als bijzonderheid in 2020 in ons assortiment terugkeert.
De vorm van de madonna’s, die nu in het assortiment terugkeren, is gebaseerd op een historisch voorbeeld. We hadden onszelf de moeilijke opdracht gegeven om voor de kleurgeving af te stappen van de eerder eenvoudige originele beschildering en te kiezen voor meer kunstige versies. Het resultaat zijn twee madonna’s die er bewust heel anders uitzien: Terwijl de madonna in het donkerblauwe kleed vooral elegantie uitstraalt, is het exemplaar in lichtblauw een toonbeeld van zachtheid. Ongeacht de uitvoering zijn de indrukwekkende grote figuren met hun kunstige beschildering een toonbeeld voor het meesterlijke vakmanschap van ons atelier dat in weinig andere artikels zo duidelijk naar voor komt.
Op de vraag hoe en wanneer het ontwerp van de grote madonna ontstond, kunnen we ondanks veel opzoekwerk niet eenduidig antwoorden. Of Grete Wendt interesse had voor het Mariathema vanuit religieuze overtuigingen of ze de madonnabeelden eerder humanistisch betrachtte als de verbinding tussen moeder en kind blijkt niet uit de beschikbare bronnen. Wat wel uit het archief blijkt is dat één madonnabeeld haar wel enorm beviel: het schilderij ‘Maria met Kind’ (Madonna mit der Birnenschnitte) van Albrecht Dürer (1471-1528). In haar woonkamer hing trouwens een reproductie van dit werk.